Svar: Dreng drikker meget mælk

20. august 2007

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pelle

Jeg synes det lyder logisk at jeres dreng har behov for mere mad i løbet af dagen end han får i øjeblikket. Selvom han snart er et år, så er det fortsat vigtigt at han får mad som mætter ham godt og han kan naturligvis godt klare sig uden havregrød om morgenen, når han har drukket så meget mælk om natten...

Kan I ikke tage havregrød med til ham, som de kan servere eller kan I ikke tage op på et møde om man ikke kan lave en stor portion havregrød til alle børn som møder tidligt.. Det er nemt, billigt, sundt og nærende. I en vuggestue modtager man børn fra 6 måneder og müsli og knækbrød kræver da en del at spise også rent tarmmæssigt.. yoghurt og rugbrød kan diskuteres - det er bedre end så meget andet, men igen synes jeg at havregrød er en god morgenstarter.

Der er mange små måltider og det er godt nok, men igen lyder det som om at det er meget knækbrød, kiks og lettere brød... bager de aldrig? Kunne I give ham en bolle med og aftale at de skulle give ham den i løbet af dagen? Varm mad til frokost lyder ...

Annonce

... dejligt.

De skal naturligvis sørge for at jeres dreng får nok at drikke, så han ikke skal indhente sit væskebehov i løbet af natten...

Oplever I stor forskel på hverdag og weekend? Det giver jo et meget godt billede at om han når han er hjemme får mere mættende mad og derfor her bedre kan undvære sine flasker eller om han stadig har behov.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du har fuldstændig ret i at det vil være helt relevant at få skruet flaskeindtaget ned, så han kun får flaske 2 gange dagligt og ret hurtigt kun 1 gang dagligt.
Hvad ville de ske, hvis I prøvede at stå op med ham, når han vågner kl 05 og forsøgte at starte dagen med en portion havregrød? Ville de kunne prøves af...

Hvad hvis I på samme måde gav ham en god portion mos eller grød om aftenen som afslutning på aftenmåltidet. Så han selv får lov til at spise sin aftensmad, får det samme som I andre, mad i stykker osv. og så inden han skal i seng får en god portion grød og en flaske at sove på...

Det er lidt af mine tanker, håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder