Svar: Dreng drikker meget mælk
20. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Pelle
Jeg synes det lyder logisk at jeres dreng har behov for mere mad i løbet af dagen end han får i øjeblikket. Selvom han snart er et år, så er det fortsat vigtigt at han får mad som mætter ham godt og han kan naturligvis godt klare sig uden havregrød om morgenen, når han har drukket så meget mælk om natten...
Kan I ikke tage havregrød med til ham, som de kan servere eller kan I ikke tage op på et møde om man ikke kan lave en stor portion havregrød til alle børn som møder tidligt.. Det er nemt, billigt, sundt og nærende. I en vuggestue modtager man børn fra 6 måneder og müsli og knækbrød kræver da en del at spise også rent tarmmæssigt.. yoghurt og rugbrød kan diskuteres - det er bedre end så meget andet, men igen synes jeg at havregrød er en god morgenstarter.
Der er mange små måltider og det er godt nok, men igen lyder det som om at det er meget knækbrød, kiks og lettere brød... bager de aldrig? Kunne I give ham en bolle med og aftale at de skulle give ham den i løbet af dagen? Varm mad til frokost lyder dejligt.
De skal naturligvis sørge for at jeres dreng får nok at drikke, så han ikke skal indhente sit væskebehov i løbet af natten...
Oplever I stor forskel på hverdag og weekend? Det giver jo et meget godt billede at om han når han er hjemme får mere mættende mad og derfor her bedre kan undvære sine flasker eller om han stadig har behov.
Du har fuldstændig ret i at det vil være helt relevant at få skruet flaskeindtaget ned, så han kun får flaske 2 gange dagligt og ret hurtigt kun 1 gang dagligt.
Hvad ville de ske, hvis I prøvede at stå op med ham, når han vågner kl 05 og forsøgte at starte dagen med en portion havregrød? Ville de kunne prøves af...
Hvad hvis I på samme måde gav ham en god portion mos eller grød om aftenen som afslutning på aftenmåltidet. Så han selv får lov til at spise sin aftensmad, får det samme som I andre, mad i stykker osv. og så inden han skal i seng får en god portion grød og en flaske at sove på...
Det er lidt af mine tanker, håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske